Alebyggen

Underhåll och Service

Här finner ni information underhåll av din bostad och vilka möjligheter till anpassningar och tillval som du kan välja till din bostad.
Valen är beroende på var du bor, ålder på lägenhet samt ålder på utförda tillval och renoveringar.

Serviceanmälan

Vill du snabbt bara anmäla ett fel väljer du enklast Serviceanmälan utan inloggning. Om du däremot behöver veta något om tidigare serviceanmälningar du har gjort så ska du logga in på Mina sidor så får du tillgång till dem ett år bakåt i tiden.

Serviceanmälan utan att logga in
Vill du göra en serviceanmälan utan inloggning ska du först beskriva felet du vill anmäla och sedan ange dina kontaktuppgifter. Du måste fylla i alla fält som är märkta med * (stjärna).

Serviceanmälan på Mina sidor
På Mina sidor kan du göra serviceanmälan mer specifik med de olika val som finns för varje rum. Här loggar du in med dina användaruppgifter. Har du anmält en e-postadress kan du själv skapa ett nytt lösenord om du har glömt det gamla.

Prioriteringar
Alla serviceanmälningar som kommer in prioriteras efter vilken typ av fel det är. Akuta åtgärder är när det är fara för person eller överhängande risk för följdskador på fastigheten. Fel som åtgärdas samma dag kan vara driftfunktioner som slagits ut, till exempel en vattenläcka. Fel som inte är akuta prioriteras inom tre till sju dagar. Det kan vara en ugnslucka som krånglar, ett avlopp som ska rensas eller ett dörrhandtag som är trasigt. Enklare fel åtgärdas inom 15 dagar. Det kan vara en hatthylla som lossnat från väggen.

Husdjur
Var alltid tydlig vid en serviceanmälan så vi vet om det finns husdjur i lägenheten innan vi kommer.

Akuta fel och störningar efter kontorstid

Efter kontorstid ringer du till SOS Alarm när det gäller fel i lägenheten. Det är också vår störningsjour.
Exempel på akuta fel är risk för vattenskada, strömavbrott eller om din kyl eller frys har gått sönder.

Tänk på att du får betala hela utryckningskostnaden själv om du anmäler fel som inte är akuta.

Vid akuta fel dagtid ringer du till Alebyggens växel, 0303-330800 och ber att få göra en akut serviceanmälan.

Kontakta oss:
Dagtid
Serviceanmälan
0303-330800 

Efter kontorstid
SOS Alarm
031-3341045 

Alebyggen PLUS

PLUS är vårt underhållssystem som gör det möjligt för dig som hyresgäst att
till en viss del själv styra över hur och när renoveringen av din lägenhet ska utföras. Inom vissa ramar kan du själv exempelvis välja vilken tapet och matta du vill ha i din lägenhet.

Om tiden är inne för renovering av din lägenhet kommer du inte debiteras några extra kostnader. Önskar du renovera i förtid så kan du betala den kostnad som återstår i tidsintervallet. Våtutrymmen, klädkammare och förråd omfattas inte av PLUS.

I vissa av våra områden är PLUS systemet pausat och det kan exempelvis bero på en planerad stamrenovering eller totalrenovering.

Intresserad av PLUS, eller vill du veta status på just din lägenhet? Kontakta oss på Alebyggen så får du veta mera.

Intervaller för renovering:

13 år 
Tapetsering och målning av väggar och tak i hall, kök och rum. Målning av snickerier, foder, rör och radiatorer. 

20 år 
Målning av innerdörrar 
Byte av linoleumgolv, laminat. 
Slipning av parkettgolv 

Vad kan jag välja på? 
I vår kundmottagning finns prover på bland annat tapeter och mattor som man kan välja mellan.

Underhålla själv 
Du kan själv tapetsera och måla om på ett fackmannamässigt sätt.  Om arbetet inte är utfört korrekt eller om du använt väldigt udda material och färg, kan du bli skyldig att återställa lägenheten själv eller få bekosta att vi anlitar en fackman.

Tapet och färg som inte godkänns är exempel barntapet, fototapet, strukturtapet och svart färg.

Är du osäker kan du välja något mer neutralt eller fråga oss.

Är det tillåtet att montera hyllor eller liknande i duschen?

Nej, inte om det krävs att man borrar i kakel eller fogar. Om man borrar i kakel eller fogar så kommer man att förstöra tätskiktet och skyddet mot fukt som kan tränga in i väggen. Att borra hål i duschväggarna är i alla lägen förbjudet.

Överträdelser kan innebära att hyresgäst blir betalningsskyldig för återställning av tätskikt.