Alebyggen

För dig som bor hos oss

Här finner ni information om vad som gäller när du är hyresgäst hos oss på Alebyggen.

Tips och regler samt information om hur ni kommer i kontakt med oss och vad ni ska göra om någonting händer eller vad ni ska göra om någonting går sönder. Vem ni ska kontakta och hur kontakten sker bäst och enklast

Din kvartersvärd
Det är din kvartersvärd som har ansvaret för den dagliga skötseln i ditt kvarter. Det är honom eller henne som du kontaktar när det gäller frågor om din lägenhet, utemiljö, soprum, tvättstugor eller trivselfrågor.

Du kan nå din kvartersvärd direkt på telefon mellan klockan 07:00 – 09:00, måndag till fredag. Övriga tider går det bra att mejla eller lämna ett meddelande.

Serviceanmälan 
Serviceanmälan gör du enklast på hemsidan. Mellan klockan 08:00-16:30 finns det även en bemannad serviceanmälan på telefon 0303-330800 (övrig tid kan du alltid lämna ett meddelande på vår telefonsvarare). 

Akuta fel 
Vid akuta fel dagtid - ring vår växel 0303-330800 och be att få göra en akut serviceanmälan. 
Efter kontorstid ringer du till SOS Alarm när det gäller fel i lägenheten. Det här är också vår störningsjour. Exempel på akuta fel kan vara risk för vattenskada, strömavbrott eller om din kyl eller frys har gått sönder.

Tänk på att du får betala hela utryckningskostnaden själv om du anmäler fel som inte är akuta.

Expeditioner
Alebyggen är uppdelat i fem kvartersvärdsområden.
Vi har delat upp våra områden och har en expedition på följande ställen:

  • Område Bohus, Byvägen 11, Bohus  
  • Område Nödinge, Södra Klöverstigen 21, Nödinge 
  • Område Södra Nol, Krokängsvägen 94, Nol 
  • Område Nol och Alafors, Industrivägen 1, Nol
  • Område Älvängen, Skepplanda och Alvhem, Hålstensvägen 3, Älvängen 

Fråga oss efter legitimation
Vi på Alebyggen ska alltid kunna visa legitimation när vi kommer på besök, både entreprenörer och anställda. Var vaksam och fråga alltid, så är du säker på att den du släpper in är behörig. 

Skulle den som säger sig vara utsänd av Alebyggen påstå något som du tycker är märkligt - be att de återkommer när du har kontrollerat med oss att det stämmer. Mejla din fråga på info@alebyggen.se eller ring till oss 0303-330800

TV, bredband och telefoni 
Alla lägenheter hos Alebyggen är anslutna till fibernät som administreras av antingen Itux Göteborg eller av Quadracom. Du kan beställa bredband, TV och telefoni hos någon av de företag som levererar tjänster i nätet. 

TV
Ett digitalt basutbud för TV ingår i hyran, så kallad kabel-TV. Ingen installation behövs.

I våra nya fastigheter kommer man behöva ha en digitalbox för att se på TV, denna ingår i hyran och ska lämnas kvar i lägenheten vid en utflytt.

För de fastigheter som vi förvaltar och som ägs av kommunen råder det andra separata villkor gällande utbud av kanaler. Vilka kanaler som ingår i dessa fastigheter är beroende på vilket avtal kommunen har för respektive fastighet. Gäller fastigheter på följande adresser:
Älvängen
- Göteborgsvägen 64 
- Göteborgsvägen 71
- Göteborgsvägen 80A och 80B
- Göteborgsvägen 84
- Göteborgsvägen 87-89
Nol
- Sparvvägen 2

Bredband
Bredband beställer du genom din webbläsare, du går in på Itux portal. Behöver du hjälp hittar du det på Itux supportsida. Du kan välja mellan flera olika leverantörer beroende på vad du är ute efter, beroende på vilken hastighet och vilka extratjänster som du vill ha.

För Skogsråets väg i Älvängen beställer man via Zmarket.  

Hur beställer jag extra tjänster? 
Beställ bredband, TV och telefoni hos en tjänsteleverantör. I kabeltv-nätet är Com Hem tjänsteleverantör medans det i fibernätet finns flera tjänsteleverantörer. För tjänster i fibernätet öppnar du din webbläsare och går in på Itux portal. Behöver du hjälp hittar du det på Itux supportsida. 

För Skogsråets väg i Älvängen beställer man via Zmarket.  

Telefon 
I nybyggda hus, (från 2005 och framåt finns ingen vanlig telefonledning indragen. Det här gäller till exempel adresserna:

- Klockarevägen 18-20 i Nödinge
- Klockarevägen 32A-46D i Nödinge
- Norra Klöverstigen 20 i Nödinge
- Norra Klöverstigen 8B, 20 och 24 i Nödinge
- Eklidsvägen och Ekstigen i Alafors
- Folketshusvägen 10, 12, 14A och 14B i Nol
- Mossvägen 1 i Nol
- Änggatan 8A, 8B, 10, 12A, 12B, 14 och 16 i Älvängen
- Skogsråets väg i Älvängen 
- Kooperativa föreningen Bankhuset i Älvängen
- Nya Arnes väg i Skepplanda (Prästgården)

Du som bor här beställer telefoni hos någon av de tjänsteleverantörer som finns på Itux portal. 

Lägenhetsnummer 
På den här sidan förklarar vi skillnaden mellan lägenhetsnummer samt Hyres-ID.  
Hyres-ID Är bostadens beteckning hos Alebyggen. Det är ett nummer som finns anslaget på lägenhetsdörren i trapphuset. I kombination med områdesnummer används det av oss på Alebyggen och i vår kommunikation med till exempel tjänsteleverantörer för bredband och telefoni. 

Lägenhetsnummer
Det är bostadens identitet hos skatteverket. Det är det fyrsiffriga numret du skall använda när du gör en flyttanmälan. Det finns på ditt kontrakt och är även anslaget i trapphuset på listan över boende.  

Så här räknar du fram ditt lägenhetsnummer: 
Lägenhetsnumret består av 4 siffror, där de 2 första anger våningsplan och de två sista bostadens läge på våningsplanet. Våningsplan numreras med utgångspunkt från det våningsplan som är entréplan. Entréplanet sätts till 10. Våningar ovanför entréplan numreras uppåt med 11, 12 och så vidare. 

Numrering av lägenheterna inom varje våningsplan börjar med 01 för den bostad som ligger till vänster om trappan när man kommer till våningsplanet nerifrån. Numrering fortsätter sedan medsols.

Mina sidor
Det här är Mina sidor dina egna sidor på alebyggen.se. Länkar hittar du i menyn till vänster, som vanligt. Nedan kan du läsa om vad du kan göra här för att förenkla ditt boende.

Logga in
Klicka här för att logga in.

Logga ut
För att logga ut klickar du Logga ut på undermenyn i Mina sidor (eller på länken här). 

Mina betalningar
Här får du en översikt för gällande hyresavier.
Klickar du på en hyresavi i listan får du upp en specifikation av fakturan med allt som behövs för att göra en betalning, till exempel på din internetbank (OCR-nummer, belopp, bankgiro, mm).

Kontrakt
Specifikation av dina kontrakt. Här ser du ditt kontraktsnummer (hyres-id + löpnr.). 

Nytt lösenord
Om du har glömt ditt lösenord kan du skapa ett nytt här. Du måste ha tillgång till den e-postadress som finns registrerad hos oss. 

Serviceanmälan
Här gör du din serviceanmälan. Om du loggar in kan du även se status på de serviceanmälan du har anmält själv. 

Ändra min profil
Har du bytt telefonnummer, e-postadress eller om du söker nytt boende och dina inkomstuppgifter har ändrats. 

Problem att logga in
Här listar vi olika saker som kan orsaka problem för dig att logga in. Hittar du inte lösningen här får du gärna tala om det för oss på info@alebyggen.se. 

Hjälp
Här är det lätt att snabbt hitta hjälp om alla steg på Mina sidor hur du anmäler dig, loggar in, om du glömt ditt lösenord, hur du ser dina kontrakt, betalningar och eventuella annonser på Bytestorget.

Första åtgärden är alltid att tala med sin granne som stör.
Når man ingen framgång här så kan man både fylla i en störningsanmälning som ligger på vår hemsida under menyn blanketter, eller klicka på länken nedan.

Man kan även kontakta störningsjouren som kan dokumentera störningarna vilket gör det lättare för oss att driva återkommande störningar juridiskt om det skulle bli nödvändigt.

Visste du att:
- Man kan återvinna stål, aluminium och glas hur många gånger som helst utan att kvaliteten försämras.
- Papper kan återvinnas upp till sju gånger.
 -Var tredje pappersförpackning i matbutiken är tillverkad av återvunnet papper.
- Med återvunnen aluminium sparas 95 procent av den energi som annars skulle behövas för att producera nytt.
- Om alla lämnar in sina kapsyler till återvinning, räcker stålet till karossplåten för 2 200 personbilar. Varje år!
- Sverige återanvänder 96 procent av allt glas som säljs. Bland de bästa i världen!
- Av ett kilo glaskross blir det ett kilo nytt glas.
Med andra ord inget spill.

Hur ska man använda matavfallspåsen rätt?

- Placera en papperspåse i behållaren och släng i ditt matavfall.
- Använd gärna matavfalsskrapan för att bli av med överflödig vätska.
- Fyll inte hela vägen upp, förslut påsen innan du lägger påsen i kärlen för matavfall så håller vi tillsammans kärlet rent på insidan.

Hur sorterar man rätt?

Grovsopor

På Sörmossens återvinningscentral i Bohus kan du som bor i Ale lämna
grovavfall, trädgårdsavfall, återvinningsmaterial och farligt avfall.
På återvinningscentralen finns det goda möjligheter att återbruka saker.
Här finns en bytarcontainer där du kan lämna hela och rena möbler och
saker som någon annan kan ha användning för. Du kan även ta med dig
saker hem.
Det finns en byggcontainer där du kan lämna byggmaterial som plankor,
skivmaterial, skruv- och spikförpackningar med mera.
Du kan också lämna in både hel och trasig textil i välgörenhetscontainrarna.
Du får även kostnadsfritt lämna material på återvinningscentralerna i
Göteborg, Mölndal, Härryda, Kungsbacka, Lerum samt Partille.
Du får göra 10 besök per år på Sörmossen.
De besöken ingår i ditt sopabonnemang.
Du kan självklart köpa fler besök om du behöver det.
Kom ihåg att du alltid kan be Sörmossens personal om hjälp att sortera rätt.

Huset och gården 
Runt omkring där du bor hittar du lite av varje. Vi har försökt berätta här om allt från avfall till vinterväghållning och däremellan att du kan återvinna förpackningar i miljöhusen. 

Grilla är gott!
Du får grilla. Vill du grilla med kol, briketter eller gasol så är det på utvalda grillplatser i ditt område som gäller. Vill du grilla på din balkong eller uteplats så är det enbart en elektrisk grill som är tillåtet. Att grilla med annan typ i närheten av fastigheten är totalt förbjudet.

Avfall och återvinning 
Vi värnar om miljön och gör allt för att våra hyresgäster ska göra det också, du ska sortera ditt avfall och slänga det i rätt kärl eller i rätt molok, beroende på var du bor. Vill du lära dig mer om återvinning eller var du hittar din närmaste återvinningsstation så kan du göra detta på:
- Förpacknings- och tidningsinsamlingen
- sopor.nu

Sådant som inte kan återvinnas här lämnar du på någon av kommunens återvinningsstationer eller på återvinningscentralen Sörmossen i Bohus. Det är till exempel grovsopor. Det vi räknar som grovsopor är skräp som du inte kan sortera på något annat sätt till exempel om något är miljöfarligt eller helt enkelt för stort för att få plats i en soppåse, cyklar, möbler, byggmaterial, elektronik eller vitvaror. 

För att komma in på Sörmossen behöver du ett återvinningskort. Kortet ger dig som bor i lägenhet 10 fria besök per år. Ansök om kort till Sörmossen här . I våra grovsoprum är det lämpligt att lämna mindre grovsopor. Det kan vara till exempel en färgburk, ett lysrör, en brödrost eller en gardinstång. 

Bilar 
Gårdar och promenadvägar i bostadsområdet är inte avsedda för biltrafik. Där ska vara lugnt och säkert för de boende. Ambulans och brandkår måste kunna ta sig fram obehindrat. Undantag görs vid in- och utflytt då det är tillåtet att köra fram för transport av tyngre och skrymmande saker. Lokala bestämmelser framgår av skyltar i området. Kontroller görs av parkeringsbolag. Tvätta inte bilen på gatan eller gården utanför ditt hus. Det stör kringboende och förstör naturen eftersom tvättvattnet rinner ut i dagbrunnar. 

Förråd 
Till de flesta lägenheter tillhör det ett förråd. I samband med att man flyttar in bör man sätta dit ett hänglås även om man inte ställer in saker där på en gång. 
Du får inte förvara miljö- eller brandfarliga ämnen i förrådet.   

Garage 
Sök garage på vår hemsida eller kontakta vår uthyrare på info@alebyggen.se eller 0303-330800 om du vill hyra p-plats. Garaget är bilens plats och får inte användas som förråd till lägenheten.  

Hyresgästlokaler 
Är du hyresgäst hos Alebyggen har du möjlighet att låna en hyresgästlokal för speciella tillfällen. I de flesta fall gäller att hyresgäst endast har rätt att nyttja lokal i det bostadsområdet man bor i. För vidare information hänvisas till respektive område. Nedan finner du kontaktpersoner till respektive lokal. 

Bohus 

Ann-Sofie Tefke      

0739-768267     

Södra Nol 

Erki Heino 

0303-741168, 0703-174168 

Älvängen 

Ove Andreasson 

0303-746992 

Skepplanda 

Pia Bengtsson 

0704-522488  

Nödinge
SKL 31

Alebyggen 
Receptionen 

0303-330800
info@alebyggen.se

I vissa lokaler tillkommer en mindre kostnad om man vill boka lokalen, samma sak gäller att man behöver lämna en depositionsavgift vid användande av lokal. Lokalen ska återlämnas städad innan överenskommen tidpunkt.

Matning av fåglar 
Det är förbjudet att mata fåglar och andra vilda djur eftersom råttor och möss gärna dras till den mat som läggs ut.  

Parkeringsbevakning  
Det är Securitas som har hand om parkeringsbevakning på Alebyggens fastigheter.  
Hyresgästerna kan vid behov ringa Securitas på telefonnummer 010-4701010.

Var noga med att parkera rätt så slipper du betala böter. Observera att fordonet måste vara påställt för att få stå på parkeringsplatsen. Alla typer av parkeringsplats är endast avsedda för personbil. Parkeringsplatsen får inte användas som uppställningsplats för husbil, husvagn eller andra släpfordon.  
 
P-tillstånd 
P-tillståndet skall ligga i bilen väl synligt utifrån. Om du förlorar ditt p-tillstånd så kontaktar du oss, då får du ett nytt för 500 kr. Om parkeringskortet ej blir återlämnat efter avflytt blir du skyldig att ersätta Alebyggen med 500 kr.  
 
Snöröjning 
Det är viktigt för oss på Alebyggen att hyresgäster påverkas så lite som möjligt av vinterns snö och is. Därför har snöröjning och sandning hög prioritet vintertid. När det kommer mycket snö på kort tid måste vi fokusera på framkomligheten på de viktigaste platserna först. De områden som prioriteras högst är serviceboenden, brandgator, in- och utfartsvägar till bilparkeringar, gårdar och entrér, källartrappor samt gångvägar. När vi är klara med dessa nyckelplatser fortsätter vi med finputsning, till exempel att få ordentlig bredd på gångvägar. 

Tänk på att du som hyresgäst själv ansvarar för din hyrda p-plats.

Besöksparkering kan vid kraftigt snöfall användas som snöupplag under kortare tid, om det inte finns någon annan plats för detta. Upplagen rensas dock på snö så fort så möjligt. Det är viktigt att kabeln till motorvärmaren tas ut ur uttaget då bilen lämnar platsen, eftersom det finns risk att människor eller djur kan komm åt den strömförande kabeln. 
 
Förbered dig för vintern 
Köp en snöskyffel nu, snöskyfflar har en tendens att ta slut. Ha också en liten hink i backluckan och ta gärna grus och sand från våra sandlådor som finns placerade i bostadsområdet. Du som hyresgäst ansvarar nämligen själv för att skotta kring din entré, uteplats och på den parkeringsplats din bil står. 

Husdjur 
En familjemedlem som kräver särskilt ansvar. Du får gärna ha husdjur i din lägenhet men du har alltid ansvar för att djuren inte är till obehag för dina grannar. Därför ber vi dig om följande:  

  • Släpp inte ut djur utan tillsyn. 
  • Se till att hundar och katter inte förorenar på området, speciellt inte i närheten av barnens lekplatser. 
  • Var varsam med pälsdjur, eftersom det finns flera som är allergiker. Det gäller bland annat när du tvättar, eftersom katt- och hundhår kan samlas i torktumlarens filter. 

Nedan följer några regler för dig och ditt husdjur. Om du tar hänsyn till dem, så ökar trivseln för alla boende i området - både djurägare och andra. 

Hunden - människans bästa vän 

  • Även om du vet att just din hund är den snällaste av dem alla, så är många människor rädda för hundar. Håll därför din hund kopplad. 
  • Tänk på att din hund kan skälla när du inte är hemma. Kolla gärna med dina grannar. 
  • Torka gärna av din hunds tassar och päls innan du tar in den i trapphuset när det regnar ute och din hund är smutsig. 
  • Plocka alltid upp efter din hund när den rastas.   

Katten är ditt ansvar - oavsett om den är inne- eller utekatt 

  • Du har alltid ansvar för din katt och vad den gör - oavsett om den är innekatt eller utekatt. 
  • En innekatt är lättare att ha uppsikt över och därmed lättare att ta ansvar för. 
  • Tänk på att en utekatt kan ställa till bekymmer för andra boende genom att den exempelvis förorenar sandlådan, revirmarkerar på bilar och byggnader eller repar lacken på bilar.
  • Märk din katt med halsband eller öronmärkning. Då vet alla att det är en tamkatt som sköts och matas. Utan märkning riskerar du att katten tas för vildkatt och blir infångad. 
  • Spola aldrig ner kattsand i toaletten. Sanden lägger sig som propp i rören och täpper till avloppet. Släng istället sanden i hushållssoporna och se till att de är ordentligt förslutna. 

Ormar, spindlar och andra mer ovanliga husdjur 

  • Väljer du ett mer ovanligt husdjur bör du kolla med miljöförvaltningen i din kommun och det finns särskilda regler som du måste följa. 
  • Många är rädda för ormar, spindlar och andra mer ovanliga husdjur. Av hänsyn till dem bör du hålla djuren inomhus samt sätta skyddsnät vid brunnar och ventiler, så att dina grannar kan känna sig trygga.  

Om ett husdjur ställer till bekymmer för dig 
Blir du besvärad av ett husdjur - exempelvis en hund som skäller på nätterna eller en katt som förorenar i sandlådan - bör du i första hand kontakta djurägaren direkt, i andra hand vända dig till Alebyggen eller Länsstyrelsen.  

Om du misstänker att ett djur far illa 
Om du misstänker att ett djur far illa ska du omgående kontakta Länssyrelsen. 

På en besöksparkering får endast de som är besökande i området parkera. Detta eftersom endast trafikantgruppen besökande endast får parkera sina fordon här, andra får därmed inte parkera på besöksparkeringen (trafikförordningen 3 kap. 54 § tredje stycket). Är fordonet skrivet på adressen där parkeringen finns har bilen inte rätt att parkera på besöksparkeringen. Om du som hyresgäst är besökare vid tillfället är parkering på besöksparkering tillåten.

På de parkeringar som det gäller SMS-parkering eller annan betalning är det däremot tillåtet att parkera din bil, under förutsättning att man erlägger taxa enligt anslag.

Det är alltså alltid förbjudet att parkera på en besöksparkering vid sitt hem, och även vid sin arbetsplats. Dessutom ska parkeringen användas av besökare till den fastighet eller det område som har anordnat parkeringen. Om det inte framgår av områdets uppbyggnad till vem eller vilka parkeringen hör bör tilläggstavlan kompletteras med vad man ska besöka.

Vi har i vårt bestånd vissa flerfamiljshus med flera lägenheter i samma uppgång, de är utrustade med låssystem med låsbricka och porttelefon. De fastigheterna finns i:

- Byvägen, Bohus
- Källarliden, Bohus
- Klöverstigen, Nödinge
- Södra Klockarevägen, Nödinge
- Mossvägen, Nol
- Folketshusvägen, Nol
- Änggatan, Älvängen
- Göteborgsvägen 91, Älvängen

I de fastigheter med en fast telefon vid ytterdörren så öppnar man dörren genom att trycka på öppna knappen som finns i dessa telefoner. I de fastigheterna utan en fast telefon använder man sin mobiltelefon.

Det nummer man angett som standard på Mina sidor eller vid kontraktstecknande kommer att läggas in i systemet och användas för att kunna öppna dörren.

Hur gör man?
- Man letar fram rätt namn i dosan vid dörren och trycker på ring
- När telefonen ringer och man svara så öppnar man dörren via öppna knapp eller
- med hjälp av # på din mobiltelefon

Vill man ha fler än ett nummer per lägenhet så gör man en serviceanmälan via Mina sidor, om man byter telefonnummer så gör man en serviceanmälan. Man får maximalt ha två nummer inlagda i systemet.